Grab a snickers! Nu ești tu când ți-e foame!

Pofta de dulce – de ce apare, ce ascunde si cum scapi de ea?

Pofta de dulce poate fi rezultatul unei deficiente de nutrienti in organism. Care sunt cauzele care duc la pofta de dulce, ce dereglari poate ascunde organismul, dar si cum puteti sa scapati de nevoia de a mai manca alimente dulci?

Corpul uman emite o multime de semnale, iar uneori putem prelua aceste semnale pentru a imbunatati sanatatea organismului. De exemplu, pofta de dulce poate sa apara frecvent la unele persoane si acest lucru poate sa fie un efect secundar al anumitor alimente pe care le-ai consumat, fie ti-ai programat creierul sa dezvolte un obicei nesanatos.

Pofta de mancare si dulce

Mai multe zone din creierul tau joaca un rol semnificativ in ceea ce priveste nevoia de dulce. Hipocampusul in forma de potcoava, localizat in lobul tau temporal, este responsabil pentru realizarea amintirilor pe termen scurt si pe termen lung si joaca un rol semnificativ in comportamentul care cauta recompense.

Hipocampusul iti permite sa iti amintesti gustul ciocolatei negre fata de ciocolata cu lapte. In fiecare emisfera a creierului tau, exista un nucleu care influenteaza un comportament care cauta recompense, dar este, de asemenea, responsabil pentru formarea de noi obiceiuri – bune si rele.

Pofta de prajituri

Pe de alta parte, creierul tau poate experimenta o dorinta intensa, deoarece are nevoie de zahar pentru energie si pentru a functiona corect. Dar, dincolo de satisfacerea unei nevoi, pofta de dulce la adulti tinde creeze o stare mentala mai buna. Prin urmare, nevoia de dulce va activa un sir de neuroni, care vor pompa dopamina chimica. In momentul in care vei consuma acel dulce de care ai pofta, atunci creierul va elibera alte substante chimice, ca beta-endorfina – substanta care genereaza un sentimente de placere si multumire.

Cauzele poftei de dulce

Se pare ca pofta de dulce devine din ce in ce mai frecventa in lumea de azi. Dar care sunt factorii care determina pofta de zahar? Iata cateva motive care ar putea justifica pofta de dulce:

Ai terminat un antrenament greu

Efectuarea de efort fizic joaca un rol capricios pentru minte si corp si, in cea mai mare parte, se activeaza dorinta de recompense valoroase pentru eforturile depuse. Multi oameni sunt susceptibili in ceea ce priveste consumul de dulciuri dupa ce au terminat un antrenament si, adesea, acest lucru se poate intampla dupa ce realizeaza cat efort au depus fie ca au alergat, au ridicat greutati mari sau au incercat un nou antrenament tip antrenament cu intensitate mare. Oricare ar fi motivul, atata timp cat epuizezi depozitele de glicogen din corpul tau vei simti probabil nevoia de a reumple golurile formate.

De ce mananc prea mult dulce?

Dieta ta nu este corecta

Nu este gresit daca in dieta ta iti satisfaceti o data la ceva timp anumite pofte, dar nu este in regula daca in dieta zilnica include consumul de gogosi, ciocolata, bomboane si bauturi zaharoase acidulate. In acel moment, cresc sansele ca pofta de dulce sa fie din cauzata de obiceiurile nesanatoase pe care ti le-ai format. Prin urmare, cu cat mananci mai mult zahar, cu atat creierul tau isi va dori si mai mult.

Slaba calitate a somnului

Un motiv comun pentru pofta de dulce este atunci cand nu aveti peste noapte un somn odihnitor. In mod obisnuit, corpul are nevoie sa parcurga anumite intervale in timpul noptii pentru a putea stimula si reenergiza creierul, dar si intregul organism. Astfel, atunci cand corpul nu este odihnit, creierul va ravni la dulciuri a doua zi pentru a-si asigura cumva energia de care are nevoie pentru a functiona la capacitatea maxima.

Pofta de dulce seara

Un alt motiv pentru aparitia poftei de dulce ar putea include nivelurile ridicate de stres acumulate pe tot parcursul unei zile. Astfel, stresul cronic poate dulce la cresterea poftelor de dulciuri. Acest lucru se datoreaza in functie de intensitatea evenimentului sau zilei stresante si solicitante pe care ai avut-o.

Pofta de dulce inainte de menstruatie

Multe femei experimenteaza pofte intense cu o saptamana sau doua inainte de menstruatie. Oamenii de stiinta cred ca acest lucru se datoreaza nivelurile scazute de progesteron si a nivelului ridicat de estrogen. Prin urmare, acestea genereaza o scadere a nivelului de zahar din sange, ceea ce duce la pofta de dulce.

O alta cauza a poftei de dulce poate fi datorata nivelurilor de serotonina, care sunt in general mai scazute in timpul sindromului premenstrual.

Serotonina este substanta chimica care se emite starea de bine in creierul tau. Cand nivelul este scazut, iti doreste sa mananci alimente bogate in zaharuri si in special carbohidrati, cum ar fi chipsurile de cartofi. Acest lucru se intampla pentru ca organismul foloseste carbohidratii pentru a-si reface serotonina.

Pofta de dulce dupa masa

Unii oameni nu se simt pe deplin satuli decat daca isi termina masa cu ceva dulce, chiar daca nu au neaparat pofta. Pentru multe persoane, consumul unui desert dupa mese este un obicei format de care puteti sa scapati.

Pe de alta parte, mesele dezechilibrate care duc la un nivel inegal de zahar din sange pot fi, de asemenea, de vina. De exemplu, o masa care cuprinde in principal alimente rafinate cu amidon sunt digerate rapid (painea alba, orezul alb, cerealele rafinate) si va duce la cresterea glicemiei. Acest nivel ridicat de glicemie este cel care determina pofta de dulce dupa masa. In acest caz, trebuie sa:

  • Incercati sa va abtineti de la dulciuri dupa masa cel putin 30 minute pentru a vedea daca pofta dispare.
  • Mergi sa faceti o plimbare sau un scurt antrenament (sportul imbunatateste starea de spirit, eventul prin cresterea nivelului de serotonina).

Pofta de dulce in sarcina

Logic, poftele se pot datora in urma unor lipsuri de vitamine si minerale din organism. Cu toate acestea, pofta de dulce poate sa aiba de-a face cu hormonii de sarcina, care pot schimba chiar si modul in care unele alimente au gust si miros.

Unele pofte pot fi periculoase, iar daca aceste sunt persistente trebuie sa va adresati medicului.

Ce dereglari ale organismului ascunde pofta de dulce?

Pofta de dulce lipsa de magneziu

Magneziul este utilizat in reglarea glucozei, insulinei si a dopaminei neurotransmitatorului; o deficienta se poate manifesta sub forma de pofte intense de dulce, in special pentru ciocolata. Zincul este necesar pentru utilizarea adecvata a insulinei si a glucozei; o deficienta poate duce si la pofta de zahar.

Pofta de dulce lipsa de crom

Lipsa de crom din organism poate sa apara la persoanele care consuma frecvent alimenta rafinate si zaharuri. Dificienta de crom poate fi cauza de:

  • Efortul fizic intens
  • Stres
  • Lipsa de alimente cu proteine
  • Obezitatea
  • Ateroscleroza

Chiar si lipsa unei cantitati mici de crom din organism poate duce la fluctuatii ale nivelurilor de glucoza, ceea ce poate determina oboseala cronica sau:

  • Sensibilitatea scazuta a membrelor (vindecarea lenta a ranilor)
  • Deteriorarea parului si pielii
  • Insomnii
  • Tulburari de memorie
  • Pofta de dulce crescuta
  • Senzatie constanta de frig
  • Ameteli / vertij
  • Dureri de cap / migrene
  • Hiperhidroza

Pofta de dulce la copii

Dependenta de dulciuri

Aceasta dependenta la cei mici se poate datora din simplu fapt ca parintii le-au permis si le-au oferit copiilor ceva dulce ca o rasplata in urma unei actiuni, fie ca un simplu rasfat. De asemenea, conform unor studii, copiii simt nevoia sa consume cantitati mari de dulciuri (ciocolata, bomboane, torturi, napolitane, etc.) din dorinta de a se simti bine. Consumul de dulciuri elibereaza serotonina care ofera organismului acea satisfacere a poftei de dulce.

Pe de alta parte, consumul de dulciuri poate sa ascunde anumite deficiente nutritive sau boli fizice cu disfunctii emotionale.

Riscurile consumului excesiv de dulciuri

Iata care sunt efecte secundare si riscurile in urma consumul excesiv de dulciuri:

  • Slabirea sistemului imunitar
  • Scaderea performantelor scolare la copii (hipetactivitatea)
  • Cresterea trigliceridelor
  • Slabirea elasticitatii si functionarii tesuturilor
  • Reducerea densitatii lipoproteinelor
  • Afectarea tractului digestiv
  • Aparitia de boli gingivale, carii dentare, caderea dintilor
  • Aparitia obezitatii si a diabetului zaharat
  • Aparitia osteoporozei
  • Inhibarea hormonilor de crestere
  • Aparitia acneei
  • Dezechilibru hormonal
  • Stimuleaza apetitul culinar ceea ce duce la mancatul excesiv
  • Provocarea crizelor de epilepsie
  • Distrugerea vietii sexuale

Cum poti scapa de pofta de dulce?

Iata cum puteti scapa de pofta de dulciuri:

  • Periajul dintilor imediat dupa mancare poate amortiza si poftele dulci dupa masa.
  • Consuma la fiecare masa alimente echilibrate. Adaugati in dieta zilnica alimente bogate in carbohidrati care au un indice glicemic scazut pentru a va mentine un nivel optim al zaharului din sange.
  • Mananca multe proteine. Pentru a suprima apetitul mai multe dupa o masa, includeti la micul dejun, pranz si cina, proteine, cum ar fi albusurile de ou, iaurtul grecesc, carne de slaba de pui sau de curcan, peste, tofu si legume.
  • Elimina consumul de alimente procesate.
  • Condimenteaza mancarurile cu mirodenii dulci precum coriandru, scortisoara, cuisoare si cardamom pentru a nu mai fi nevoie de alti indulcitori suplimentari.
  • Odihneste-te aproximativ 7 – 8 ore pe noapte pentru a-ti incarca organismul cu energie.
  • Practica sport in fiecare zi.
  • Bea un pahar cu apa. Se spune ca deshidratarea poate cauza pofta de dulce.
  • Mananca un fruct pentru a ajuta la satisfacerea poftei de dulce.
  • Evita stresul.
  • Ia suplimente alimentare pentru a ajuta la prevenirea anumitor deficiente.
  • Evita sosurile cu mult zahar, cum ar fi ketchup, sosul de chili, sosul pentru gratar.
  • Citeste eticheta de pe ambalajele produselor inainte de a le achizitiona pentru a identifica cantitatea de zahar adaugat.
  • Nu face cumparaturi atunci cand iti este foame, deoarece exista posibilitatea de a pune in cosul de cumparaturi anumite alimente care sunt mai putin sanatoase.

Alimente care scad pofta de dulce

  • Banane
  • Portocale
  • Struguri
  • Mere
  • Merisoare
  • Migdale
  • Nuci
  • Caju
  • Seminte de dovleac
  • Rosii
  • Porumb
  • Cartofi dulci
  • Orez brun
  • Quinoa
  • Ceaiul verde
  • Ananasul

Referinte:

  1. https://www.medicalnewstoday.com/articles/320292.php
  2. https://www.foxnews.com/health/9-ways-to-eliminate-sugar-cravings
  3. https://www.healthline.com/nutrition/3-step-plan-to-stop-sugar-cravings
  4. https://www.healthline.com/nutrition/14-ways-to-eat-less-sugar
  5. https://www.healthline.com/health/pregnancy/when-do-cravings-start
  6. https://www.ubykotex.com/en-us/periods/pms/top-tips-to-beat-pms-cravings

Categorii: Uncategorized

1 comentariu »

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s