Endometrioza și alimentația!

Atunci când ți se pune un astfel de diagnostic, simți că se prăbușește lumea peste tine și da, este adevărat, te doboară cu timpul.

Mulți ani luam analgezice cu pumnul, pentru că nu puteam gestiona durerea. În niciun mod. Îmi adunam lacrimile în pumni și așteptam să treacă.

Ce este endometrioza?

Endometrioza este o boală în care țesutul care se găsește în mod normal în interiorul uterului se dezvoltă în exteriorul acestui organ. Țesutul care căptușește uterul se numește endometru, iar de aici apare și numele bolii. Endometrioza afectează 1 din 10 femei în perioada fertilă a acestora.

Nu există în prezent un leac pentru aceasta boală, cu toate acestea, endometrioza poate fi influențată pozitiv printr-un management corect al durerii și cu ajutorul unui stil de viata sănătos, cu o dietă echilibrată și exercitii fizice. Da, da, exerciții fizice!

Endometrioza este o boală inflamatorie asa cum am spus mai sus, și, ca atare, poate reacționa la anumite tipuri de alimente care cauzează inflamații. Deși nu există suficiente informații privind impactul dietei asupra progresiei și dezvoltării endometriozei, eliminarea anumitor alimente ar putea contribui la o bună gestionare a simptomelor, cum ar fi greața, durerea abdominală, balonarea și crampele menstruale.
Este important să retinem că fiecare persoană este diferită, și că ceea ce
funcționează pentru o persoană, nu poate să funcționeze pentru o alta. Pentru o viață sănătoasă în general, cât și pentru o stare de bine, se recomandă o alimentație
sănătoasă si echilibrată.

Fiecare categorie de alimente, joacă un rol important în sănătatea generală, iar atunci când se elimină anumite tipuri de alimente din consumul zilnic, acest lucru trebuie făcut cu atenție.
Când vine vorba de endometrioză, fiecare persoană ar trebui să-și
găsească propria dietă, cea pe care corpul lor o acceptă. În afară de a mânca sănătos, a fi activ, a reduce stresul, a dormi bine și a bea multă apă, este, de asemenea, important. Până în prezent, cauza endometriozei nu este cunoscută, ceea ce înseamnă că nu există nici o modalitate cunoscută despre prevenire sau recidivă. Endometrioza este alimentată de estrogen în majoritatea cazurilor, iar estrogenul poate fi redus prin dietă.
Înainte de a începe eliminarea anumitor alimente din dieta dvs., faceți o listă cu simptomele avute. Acest lucru, vă va ajuta să vă dați seama dacă, dieta funcționează sau nu. Pentru a evita consumul de alimente care nu este recomandat, planificați mesele. Când eliminăm un produs alimentar din alimentație, eliminăm, de asemenea, și beneficiile acestui produs pentru sănătatea noastră, prin urmare, ar trebui să încercăm dacă este posibil, înlocuirea alimentului cu altceva care să aducă
aceleași beneficii sănătății noastre.


Nutrienții esențiali de care organismul are nevoie sunt: – micronutrienții (minerale și vitamine), macronutrienți (grăsimi, proteine și carbohidrați).
Macronutrienții sunt esențiali pentru funcționarea corectă a corpului și, datorită faptului că organismul nu produce singur macronutrienții, trebuie obținuti prin alimentație, iar organismul necesită cantități mari de astfel de substanțe.
Corpul are nevoie de apă sau de alte lichide pentru a evita deshidratarea.
Apa este esențială pentru supraviețuire și reprezintă până la 60% din corpul uman adult. Pentru a putea funcționa corect, este esențial să evitati deshidratarea.
Deshidratarea vă poate face să vă simțiți obosiți, confuzi, distrași, poate provoca constipație, probleme cu pielea si poate afecta somnul.
Pentru o alimentatie echilibrată care să asigure nevoile organismului, se
recomandă ca meniurile zilnice să cuprindă toți factorii nutritivi. Alimentele necesare traiului zilinic sunt împărțite în 8 categorii: laptele și derivatele sale, carnea, produsele din carne și pește, ouăle, legume și fructe, cereale, legume uscate, produse cerealiere, zahărul si produsele zaharoase, grăsimile, apa și băuturile alcolice.

Dieta pentru endometrioză.


O dietă echilibrată și sănătoasă ar trebui să fie compusă din macronutrienți și micronutrienți, combinând carne albă si rosie, pește, fructe, legume, grăsimi sănătoase și lactate, cu unele alimente consumate în cantități moderate. Înainte de a
efectua schimbări în dieta zilnică și de a elimina anumite alimente, este recomandat a se purta o discuție cu medicul curant și efecturea testelor necesare, pentru a vă asigura că nu
aveți deficiențe nutriționale, mai ales dacă aveți și alte afecțiuni medicale.
Există foarte puține studii efectuate, pentru a observa impactul dietei asupra simptomelor endometriozei. Este important de stiut că, endometrioza nu poate fi
prevenită atât timp cât cauza este necunoscută. De asemenea, modificările dietetice și stilul de viață, nu vor vindeca endometrioza, dar ar putea ajuta la ameliorarea unora dintre simptome. Evitarea alimentelor și substanțelor chimice care cresc nivelul de estrogen ar putea reduce riscul apariției endometriozei.
Utilizați aceasta schemă ca îndrumare, pentru a vă ajuta să vă personalizati o dietă care funcționează cel mai bine pentru stilul dvs de viață. În principiu, unei
persoane îi este recomandat să aibă o dietă echilibrată și sănătosă, să facă
mișcare fizică in mod regulat, să doarmă bine și să evite stresul. De asemenea, nu toată lumea are probleme atunci când consumă gluten sau produse lactate. Dacă
veti elimina aceste produse din dieta, observați simptomele să vedeti dacă sunt îmbunătățiri.
Porția zilnică recomandată și consumul de calorii variază de la o persoană la alta, pe baza vârstei, a activității fizice efectuate, a sexului, a stării generale de sănătate și a circumstanțelor personale ( a pierde, a lua sau a mentine kg).

Este normal să aveti pofte. Dacă consumați din când in când mâncare
nesănătoasă este ok, atâta timp cât manancați sănătos în cea mai mare parte a timpului. Mâncând mâncare nesănătoasă odată, nu vi se va înrăutăți condiția medicală, la fel și dacă mâncați sănătos odată, nu vi se va îmbunătăți condiția medicală.

Recomand câte un cheat meal pentru a nu crea frustrări.

Recomandări pe categorii:


Fructe
• Ce: fructe acide (mure, portocale, grapefruit, lămâie, ananas, prune, vișine, struguri, mandarine, rodii), fructe sub-acide (mere dulci, căpșuni, mango, lychee, kiwi, nectarine, pere, zmeura, afine, caise, prune dulci), fructe dulci (banane, curmale,
smochine, prune, struguri dulci, stafide) pepeni.
• Cum: fructele trebuie consumate singure. Fructele acide pot cadea greu la stomac, astfel încât este mai bine să fie consumate cu fructe sub-acide. Fructele sub-acide pot fi combinate cu fructe acide si dulci. Pepenii ar trebui consumatii singuri,sunt foarte buni pentru hidratare, dar nu umple prea mult timp stomacul. Nectarinele și
merele au mai multă densitate și fibre, ceea ce înseamnă ca vor tine mai mult de foame.
• De ce: Sunt o sursă de Vit A, C și E, sunt bogate în antioxidanți și reduc inflamația.
Legume
• Ce: cartofi, cartofi dulci, castraveți, broccoli, conopidă, varză, roșii, anghinare, sparanghel, ardei, spanac, dovlecel, țelină , praz, ceapă , vinete.
• Cum: În supe, salate, la gratar sau fierte;
• De ce: Legumele sunt bogate în nutrienți, precum magneziu, vitamina K, potasiu, conțin antioxidanți și Vit C și E și au un conținut scăzut de zahăr, sodiu și grăsimi și pot fi consumate în cantități mari.
Leguminoase
• Ce: o varietate de fasole uscată, năut, linte, mazăre;
• Cum: în supe și în salate;
• De ce: sunt o sursă bună de proteine, fibre, minerale (zinc, fier, magneziu), vitamine care sunt esențiale pentru o dietă sănătoasă și echilibrată.
Pește și fructe de mare
• Ce: somon, sardine, macrou, tuna, cod, pastrav, scoici, creveți;
• Cum: la cuptor, pe gratar, supe sau salate;
• De ce: Sunt o sursă bună de omega 3 acizi grași. Studiile arată că Omega 3 ar putea proteja împotriva simptomelor endometriozice avand in acelasi timp și proprietăți anti-inflamatorii.
Carne albă și pește
• Ce: pui, curcan, pește alb;
• Cum: preparate la grătar, la cuptor, ciorbe, supe, salate;
• De ce: sunt o sursă importantă de proteine care este o parte esențială a unei alimentații echilibrate și au un conținut scăzut de calorii.
Apă și ceai
• Ce: apă plată si minerală, apă cu lămâie, ceai verde, de zmeură, de ghimbir, verde, de musetel. Se recomandă să beți cel puțin 2 l de apă pe zi.
• De ce: Apa potabilă este esențială pentru sănătate. Unele ceaiuri au proprietăți antiinflamatorii!

Consumați în cantități moderate


Cereale integrale
• Ce: orez brun, quinoa, paste maro, cuscus, orez sălbatic;
• Cum: fiert, aburit;
• De ce: sunt o sursă excelentă de fibre, vitamine B, magneziu, fier, seleniu. Fibrele reprezintă o parte esențială a unei alimentații sănătoase și pot ajuta la scăderea nivelului de estrogen. Fibrele au, de asemenea, antioxidanți și proprietăți
antiinflamatorii.


Important!

Dacă iei medicamente pentru a scădea nivelul de estrogen, discută cu medicul curant despre riscul de osteoporoză, dacă intenționezi să introduci fibre în dietă.
Nuci și semințe
• Ce: o varietate de nuci, semințe de dovleac, semințe de chia, semințe de in;
• Cum: singure, salate, mic dejun;
• De ce: sunt o sursă excelentă de nutrienți, minerale, omega 3, fibre, proteine;
Uleiuri de gatit, dressing pentru salate
• Ce: ulei de măsline, ulei de avocado, ulei de nuci, humus, unt de arahide, miere, dressing de salată (ulei de măsline + lămâie + muștar + miere)
• De ce: sunt o bună sursă de nutrienți sănătoși;
Consumati rar
Carne rosie
• Ce: carne de vită, miel, carne de porc, rață, gâscă, vânat, capră;
• Cum: preparate la grătar, prăjite, la cuptor, supe;
• De ce: Carnea roșie este o sursă bună de vitamine, minerale și proteine, insa trebuie consumată în cantități moderate datorită riscurilor pe care le are asupra sănătății.
Consumati foarte rar
Zahăr, grăsimi saturate și trans, alimente prelucrate
• Ce: dulciuri, prăjituri, carbohidrați rafinați, uleiuri vegetale hidrogenate, biscuiți, produse de patiserie, cartofi prăjiți, fast-food, margarina/unt, cârnați, șuncă, salam, mâncăruri prăjite.
• De ce: Studiile au arătat că, consumul în excess de zahăr, carbohidrați rafinați, grăsimi
trans promovează inflamația care poate duce la boală. Grăsimile artificiale pot contracara
efectele antiinflamatorii ale acizilor omega 3. Carnea prelucrată este bogată în compuși inflamatori și, conform unor studii, uleiul vegetal bogat în omega 6, cum ar fi uleiul de soia, poate produce efecte inflamatorii.

Nu sunt suficiente informații!
Lactate
• Ce: lapte, brânză, iaurt;
• De ce: Nu există suficiente informații cu privire la efectele produselor din lapte asupra simptomelor endometriozei. Produsele lactate pot conține grăsimi saturate care pot ridica nivelul de estrogen. Produsele lactate sunt de asemenea, o sursă de proteine și substanțe nutritive care sunt necesare pentru o dietă echilibrată.
Gluten
• Ce: pâine, orez, paste, bulgur, quinoa, cereale;
• De ce: Glutenul poate crește inflamația și poate irita intestinul, provocând probleme de
tranzit intern și durere. Mai multe informații sunt necesare pentru a stabili efectul glutenului asupra simptomelor endometriozei.

Categorii: Uncategorized

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s