Apa, sodiul și potasiul

Deși apa și principalii electroliți (sodiu, potasiu și clorură) sunt adesea excluși din listele de nutrienți, aceste substanțe sunt componente esențiale într-o dietă echilibrată, deoarece trebuie să fie luate din alimentație. Apa este constituentul cel mai abundent al corpului uman, reprezentând o jumătate până la patru cincimi din greutatea corporală, în funcție de conținutul în grăsimi corporale. În consecință, apa corpului, ca procent din masa corporală, este mai mare la bărbați decât la femei și tinde să scadă odată cu vârsta în ambele.

Human_water

Body water level
Hidratarea este necesară pentru a se menține un nivel de performanță optimă. Apa reglează temperatura corpului, lubrifiează articulațiile și transportă nutrienți în întregul corp. Nivelul de hidratare este deosebit de important în timpul exercițiilor fizice,  deoarece se pierde apă prin transpirație. Doooh! Cu cât se lucrează mai mult și mai intens, cu atât este mai necesar să ne hidratăm corpul. Când nu ne reîncărcăm ( cu apă) și pentru inima noastră devine astfel mai greu să pompeze sânge.  O scădere a volumului sanguin și a plasmei poate contribui la crampe musculare, amețeală, oboseală, accident vascular cerebral și epuizare din cauza căldurii. În plus prin eliminarea apei, corpul pierde  și electroliții atunci când transpiră. Clorura, potasiul și sodiul sunt principali electroliți, care sunt minerale în sânge, urină și fluide ale corpului, care conțin o sarcină electrică. Celulele corpului nostru utilizează electroliți pentru a purta impulsuri electrice care ajută celulele să comunice între ele și ne oferă posibilitatea de a gusta, vedea, miroși, atinge și auzi. Wow!!

Așa-i că nu bei apă suficientă?

”Bun, bun, bun… cât să beau?”

 0,030 ml kg corp! Iar la cursul de nutriție am învățat ca 0,035 ml /kg corp, reprezintă necesarul zilnic.

Foarte mulți oameni au un dezechilibru alimentar de potasiu și sodiu, în sensul că aceștia consumă prea putin potasiu și prea mult sodiu. Acest dezechilibru te poate conduce cu usurință la tulburari cardiovasculare, cum ar fi hipertensiunea arterială. Din fericire, un remediu simplu  este să introducem cât mai multe fructe și legume proaspete și mai puține alimente procesate în alimentația noastră. Asta înseamnă că ușor, ușor ne schimbăm obiceiurile alimentare, chiar dacă ăsta este cel mai greu obicei de schimbat! Bine.. mai sunt- renunțatul la fumat, mâncatul compulsiv, mâncatul haotic, etc. Azi vorbim despre balanțe! Ce este Potasiu și Sodiu? Potasiul și sodiul sunt  niște minerale care funcționează ca și electroliți în organism. Electroliții sunt ioni sau particule încărcate, care pot transporta un curent electric în celule pentru a susține o varietate de procese fiziologice. Potasiul și sodiul acționează împreună în țesuturile corpului și menținând echilibrul corect – de aproximativ trei ori mai mult potasiu decât sodiul din dieta ta – este esențial pentru o sănătate optimă. Recomandările dietetice tind să se concentreze pe una sau alta (potasiu sau sodiu), dar de obicei sodiu. Acest lucru constituie o greșeală, întrucât aceste două elemente merg mână în mână. Și dezechilibrul enorm al acestui duo într-o dietă, necesită acțiune pe două fronturi: obținerea de potasiu și mai puțin sodiu.  Potasiul și sodiul sunt esențiale pentru viață. Pompele moleculare care trag potasiu în celule și împinge sodiu în afară, creează o baterie chimică care conduce transmisia semnalelor de-a lungul nervilor și forțează contracția mușchilor. Potasiul și sodiul ajută rinichii să funcționeze corect. Ele sunt importante pentru producția de energie și pentru echilibrul fluidelor.

La oamenii sănătoși, rinichii răspund la excesul de sodiu, eliminându-l în urină. Din păcate, acest lucru elimină, de asemenea, si potasiul. Apa elimină sodiu, ceea ce duce la o creștere a cantității de apă din organism și a volumului de sânge în circulație. Tensiunea arterială urcă și inima trebuie să muncească mai mult. Excesul de sodiu scade capacitatea vaselor de sânge de a se relaxa și de a se contracta cu ușurință și, de asemenea, poate suprastimula creșterea țesutului cardiac. Toate aceste reacții sunt agravate de aportul scăzut de potasiu.

Atât potasiul cât și sodiul sunt cationi sau ioni încărcați pozitiv. Concentrația de potasiu este mult mai mare în fluidul din interiorul celulelor decât în ​​exterior, în timp ce sodiul se găsește în concentrații mult mai mari în lichidul din exteriorul celulelor, comparativ cu cel din interior. Diferența dintre concentrațiile acestor ioni de pe fiecare parte a membranei celulare permite un fenomen cunoscut sub numele de ”potențial de membrană”. Potențialul membranei utilizează diferențele de încărcare pentru a conduce electricitatea între celule. Această energie electrică vă ajută apoi să efectuați munca de contractare a mușchilor, transmiterea impulsurilor nervoase și menținerea bătăilor inimii. Deficitul de sodiu apare mai frecvent datorită excreției mai mari, decât a aportului inadecvat. Prea puțin sodiu în organism poate să apară din cauza utilizării diureticelor, a consumului de apă, a vărsăturilor severe sau a diareei și a exercițiilor excesive de anduranță. Deficiența de sodiu, numită și hiponatremie, poate duce la dureri de cap, vărsături, crampe musculare, dezorientare și, în cazuri grave, leziuni comatice și cerebrale. În mod similar, toxicitatea acestui mineral este cel mai adesea rezultatul unei tulburări sau al unei interacțiuni medicamentoase, mai degrabă decât un aport alimentar ridicat. Excesul de sodiu din organism poate duce la dureri abdominale, tensiune arterială modificată, convulsii și chiar comă sau moarte. Ca și în cazul sodiului, deficiența de potasiu tinde să se producă atunci când corpul crește excreția, decât atunci când le consumă din minerale. Deficiența poate rezulta din utilizarea diureticelor, vărsăturilor sau diareea excesivă, excesul de laxative și alcoolism, cu simptome de crampe musculare, slăbiciune, oboseală, durere intestinală și bătăi inimii anormale. În cazul deficitului de potasiu extrem, aceste ritmuri anormale ale inimii pot fi fatale. Un nivel ridicat de potasiu, apărut datorită unei tulburări fizice sau a unei interacțiuni medicamentoase, poate provoca o afecțiune cunoscută sub numele de hiperkaliemie, care poate provoca un ritm cardiac anormal și un atac de cord. Cartofii și laptele sunt adesea menționați ca exemple de alimente bogate în potasiu. Dar este important să ne uităm la întreaga alimentație, nu doar la un singur nutrient: Cartofii au o cantitate bună de potasiu, totuși ei sunt de asemenea bogați în carbohidrați digerați rapid – termenul științific este că au un „indice glicemic ridicat” și „încărcarea glicemică”. Consumul regulat de cartofi și alte alimente bogate în glucide poate face dificil controlul greutății și, în timp, poate crește riscul de diabet și boli de inimă; de asemenea, laptele are o cantitate de potasiu (366 miligrame pe cană), dar conține, de asemenea, o cantitate echitabilă de sodiu (107 miligrame pe cană); aporturile ridicate de produse lactate sunt legate de un risc crescut de cancer de prostată la bărbați, deci este mai bine să limitați laptele la una sau două porții pe zi și să alegeți alte surse alimentare de potasiu.

Bibliografie :

Chang HY, Hu YW, Yue CS, et al. Effect of potassium-enriched salt on cardiovascular mortality and medical expenses of elderly

Yang Q, Liu T, Kuklina EV, et al. Sodium and Potassium Intake

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s